Dziś w Sopocie rozpoczęła się pierwsza ogólnopolska konferencja w całości skoncentrowana na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Kongres Polskie Porty 2030 stał się miejscem merytorycznej debaty o przyszłości i kierunkach rozwoju polskich portów. Wśród 70 ekspertów, reprezentantów instytucji państwowych i branż związanych z gospodarką morską, nie zabrakło też przedstawicieli Wód Polskich. O roli żeglugi śródlądowej i działaniach prowadzonych na rzecz poprawy żeglowności i komfortu użytkowników dróg wodnych opowiadali Krzysztof Woś – Prezes Wód Polskich oraz Łukasz Pieron – Pełnomocnik Prezesa ds. Żeglugi Śródlądowej i Turystyki Wodnej.

350368789 909143473500660 3931748978782972015 n min
Krzysztof Woś wziął udział w panelu pt. POLSKIE PORTY 2030 - KIERUNKI ROZWOJU I INWESTYCJI. Fot. Wody Polskie

 - Jedną z kluczowych gałęzi zaplecza polskich portów jest żegluga śródlądowa, najważniejsze polskie porty znajdują się w ujściu największych polskich rzek - Wisły i Odry. Robimy wszystko, by przywrócić jej znaczenie. Mamy w Polsce 3600 km żeglownych dróg wodnych, z których korzystamy tylko w 6-7%. Robimy wszystko, by to zmienić, dlatego bardzo ważnym dokumentem jest Konwencja AGN podpisana przez Polskę w 2017 roku” – powiedział Prezes Woś.

FxkJJ8ZXwAArot4 FxkJJ8YXsAIoeKl
Prezes Krzysztof Woś odebrał w imieniu PGW Wody Polskie nagrodę Latarnia Gospodarki Morskiej 2023 za tworzenie warunków rozwoju żeglugi śródlądowej jako gałęzi transportu portów ujścia Wisły i Odry. Fot. Wody Polskie

 

Potencjał żeglugi śródlądowej w Polsce

Polskę przecina gęsta sieć rzek, jezior i kanałów, w tym trzy ważne międzynarodowe drogi wodne: E-30, E-40 i E-70, dające łącznie prawie 3800 km dróg wodnych w naszym kraju. Wiele z obiektów hydrotechnicznych służących żegludze śródlądowej to obiekty mające po kilkadziesiąt, a nawet więcej lat. Są wśród nich prawdziwe zabytki architektury, jak śluzy Kanału Augustowskiego, Kanału Gliwickiego i drogi wodnej wzdłuż Noteci.

Według „Białej Księgi Transportu” przyjętej przez Unię Europejską, do 2030 roku 30% transportu towarów, na odległość większą niż 300 kilometrów, należy przenieść z dróg na szlaki wodne lub kolejowe. Do 2050 roku tą drogą powinien być przewożony co drugi ładunek. Rozwój transportu śródlądowego to możliwość korzystania z niskoemisyjnego transportu drogą wodną, z korzyścią dla środowiska. Ponadto to także szansa na rozwój portów, gdyż niemal 95% transportu towarów na świecie odbywa się drogą morską, zatem zapewnienie sprawnego zaplecza logistycznego jest kluczowe. Nowoczesne porty multimodalne łączą transport morski, żeglugi śródlądowej, kolejowy i drogowy i budują potęgę ekonomiczną państwa. Aspirują do nich również polskie porty w Szczecinie, Świnoujściu i Gdańsku.

Wody Polskie dbają o rozwój śródlądowych dróg wodnych, poprawę żeglowności i bezpieczną pracę marynarzy. Od 2018 roku wybudowały lub zmodernizowały 42 obiekty hydrotechniczne, a także 13 śluz. Do kluczowych projektów ukończonych przez Wody Polskie można zaliczyć budowę stopnia wodnego Malczyce na Odrzańskiej Drodze Wodnej, a także remont śluz Kanału Gliwickiego. Rozwój żeglugi śródlądowej ma również swój wymiar przeciwpowodziowy – dzięki modernizacji infrastruktury możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców przez zapewnienie odpowiednich warunków do akcji lodołamania w sezonie zimowym.