Wody Polskie otrzymały Medal Nagrody im. gen. Ignacego Prądzyńskiego za wybitne działania na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych! Gospodarstwo zostało również wyróżnione Dyplomem Honorowym Nagrody im. gen. Ignacego Prądzyńskiego za popularyzację osiągnięć z zakresu realizacji inwestycji mających istotne znaczenie dla żeglugi śródlądowej i turystyki wodnej. Dziś w Warszawie, w siedzibie PTTK, nagrodę odebrał Przemysław Daca - Prezes Wód Polskich.

- Pragnę podziękować w imieniu pracowników Wód Polskich, którzy są zaangażowani w rozwój żeglugi śródlądowej i turystyki wodnej w Polsce. Mamy za sobą już pierwsze sukcesy, m.in. budowę śluzy Guzianka II, pierwszego takiego obiektu wybudowanego przez Polaków na Mazurach po II wojnie światowej. Przed nami jeszcze wiele zadań, współpracujemy z samorządami i ministerstwem, kontynuujemy i planujemy kolejne ważne inwestycje – powiedział Prezes Wód Polskich Przemysław Daca.

DSC03127
Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk, Dyrektor Centrum Turystyki Wodnej PTTK Wojciech Skóra i Prezes Wód Polskich Przemysław Daca. Fot. Wody Polskie

Żegluga śródlądowa, ma przed sobą niemałe perspektywy i potencjał, zarówno gospodarczy jak i rekreacyjny. Dlatego Centrum Turystyki Wodnej Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego wspierając każdą inicjatywę, służącą rozwojowi polskich szlaków wodnych, w 2016 r ustanowiło medal gen. Ignacego Prądzyńskiego. Patronat nad konkursem przyjęli Minister Infrastruktury, Minister Sportu i Turystyki oraz Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

W roku 2022 mija 200 lat od podjęcia decyzji o budowie Kanału Augustowskiego. Architektem tego wielkiego dzieła został generał Ignacy Prądzyński, uzdolniony inżynier i gorący patriota - Bohater Wojen Napoleońskich i Powstania Listopadowego. Dlatego uroczystość wręczenia nagród im. gen. Ignacego Prądzyńskiego jest okazją do  upamiętnienia autora tego wielkiego przedsięwzięcia, a także uhonorowania osób, organizacji i instytucji, które z wielkim zaangażowaniem i sukcesami działają na rzecz odtwarzania szlaków wodnych, poprawy bezpieczeństwa na wodzie oraz tworzenia nowoczesnej infrastruktury wodnej.

W gronie nagrodzonych medalem im. gen. Ignacego Prądzyńskiego obok Wód Polskich znalazła się także białostocka firma Hydrobud Kielczyk zajmująca się robotami hydrotechnicznymi oraz Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. 

DSC03094 js
Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk na gali wręczenia nagród im. gen. Ignacego Prądzynskiego. Fot. Wody Polskie

 

Kanał Augustowski – kontynuujemy dzieło gen. Prądzyńskiego

Powodem budowy Kanału były pruskie restrykcje celne uniemożliwiające spławianie polskich towarów Wisłą do Gdańska. Kanał miał połączyć dopływy Wisły, Narew i Biebrzę, z Niemnem, a od Niemna do Bałtyku zaplanowano połączenie poprzez Kanał Widawski, aby ominąć terytorium Prus. W 1823 r. polski inżynier gen. Ignacy Prądzyński rozpoczął prace nad projektem Kanału Augustowskiego, budowa ruszyła w 1824 roku. Aby wyrównać różnice poziomów wód uregulowano 35 km koryt rzek Netty i Czarnej Hańczy, wykonano ponad 40 km przekopów i wybudowano 18 śluz oraz 23 jazy regulujące wodę. Jedną śluzę budowano ok. 2 lat. W pracach uczestniczyło od 5 do 7 tysięcy ludzi.

Dzięki budowie tej ważnej drogi wodnej możliwy był rozwój ekonomiczny ziem polskich, przez swobodny spływ towarów między interiorem a portami Morza Bałtyckiego. Ten liczący ponad 100 km szlak wodny łączący Niemen z Biebrzą, stał się swoistym pomnikiem naszych narodowych dokonań hydrotechnicznych, z którego możemy korzystać do dzisiaj. W 1968 r. Kanał Augustowski został wpisany do rejestru zabytków, a decyzją Prezydenta RP w 2007 r. stał się Pomnikiem Historii. Został również włączony w Europejski Szlak Dziedzictwa Przemysłowego.

DSC02994 2
Medal i Dyplom Honorowy Nagrody im gen. Ignacego Prądzyńskiego. Fot. Wody Polskie

 

Kanał Augustowski to unikatowe w skali europejskiej dzieło budownictwa wodnego.  Każdego roku ten zabytek hydrotechniki cieszy się coraz większą popularnością nie tylko turystów, ale także motorowodniaków i kajakarzy. W 2020 roku różnicę poziomów wody na 14 śluzach pokonało ponad 46 tysięcy jednostek, w ubiegłym roku natomiast prześluzowanych zostało prawie 35 tysięcy obiektów pływających.

Coraz większe zainteresowanie Kanałem Augustowskim stawia przed Wodami Polskimi ogromne wyzwania. Konieczne są inwestycje na drodze wodnej, które poprawiają bezpieczeństwo i jakość żeglugi. Tylko w ubiegłym roku wyremontowaliśmy trzy pary wrót na śluzie Paniewo. Za blisko 1 mln zł wymienione zostały wrota górne, środkowe i dolne - na jedynej po stronie polskiej dwukomorowej śluzie na Kanale. Na sąsiedniej śluzie - Gorczyca wymienione zostały wrota górne. W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na remont śluzy Augustów oraz jazów w miejscowościach Rygol i Dębowo, a w latach kolejnych wyremontowane zostaną jazy: Sosnowo, Spichlerzysko, Gorczyca oraz wrota śluz Przwewięź i Kudrynki – na które obecnie opracowywana jest dokumentacja techniczna. Na bieżąco prowadzone są prace utrzymaniowe na Kanale Augustowskim i w jego najbliższym otoczeniu.