Dziś w Szczecinie rozpoczął się 10 Międzynarodowy Kongres Morski. To najważniejsze wydarzenie poświęcone szeroko rozumianej gospodarce morskiej w Polsce, o międzynarodowym znaczeniu, poruszającym najistotniejsze zagadnienia branży. Kongres jest merytorycznym forum dyskusji o sprawach mających strategiczne znaczenie dla gospodarki morskiej, transportu morskiego, rozwoju portów, żeglugi śródlądowej, przemysłu stoczniowego, energetyki, ochrony środowiska, finansów i ubezpieczeń w tych obszarach. Partnerem głównym tegorocznej jubileuszowej edycji jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

W programie tegorocznego Kongresu są poruszane kluczowe tematy dla tej gałęzi gospodarki: m.in. kwestie rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu. Eksperci dyskutują o przemyśle stoczniowym, offshore, śródlądowych drogach wodnych, połączeniach drogowych i kolejowych stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych.

KONGRES MORSKI 20230627 0948 KONGRES MORSKI 20230627 0699
Kongres Morski przyciągnął szereg ekspertów z branży, a także licznych gości. Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

 

Prezes Wód Polskich ekspertem podczas Międzynarodowego Kongresu Morskiego

Polska posiada duży potencjał transportu rzecznego, około 3680 kilometrów śródlądowych dróg wodnych uznanych za żeglowne. O możliwościach rozwoju żeglugi śródlądowej i realizowanych inwestycjach podczas eksperckiego panelu pn. Polityka rozwoju transportu wodnego śródlądowego – strategia, wdrożenie, wyzwania opowiedział Krzysztof Woś – Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

KONGRES MORSKI 20230627 0935
Prezes Wód Polskich Krzysztof Woś w czasie panelu dyskusyjnego.Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

 - Z punktu widzenia gospodarki, rzeki mają ogromny potencjał. Jednak transport wodny nie jest możliwy bez drogi wodnej. Najważniejsza jest jej jakość, czyli odpowiednie parametry żeglugowe. Tylko wtedy jesteśmy w stanie włączyć krajowe drogi wodne w europejski system transportowy. Dziś, na ponad 3600 km śródlądowych dróg wodnych, tylko ok. 6% posiada parametry o znaczeniu międzynarodowym i to na poszczególnych odcinkach. To największe wyzwanie dla żeglugi śródlądowej w polskim systemie transportowym. W 2017 roku Polska ratyfikowała europejskie porozumienie AGN w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Przez Polskę przechodzą trzy główne szlaki łączące Europę: E-30, E-40 i E-70. Potrzebne są inwestycje dla podniesienia ich jakości, bo obecnie przez większość sezonu są nieżeglowne

Następnie Krzysztof Woś przypomniał, że kiedyś śródlądowe drogi wodne stanowiły o sile państwa, gdyż miały decydujący wpływ na przemieszczenie towarów i ludzi. Ich największy rozkwit odbywał się w czasach, gdy Polska była pod zaborami. Największy stopień inwestycji był w zaborze pruskim, dlatego też obecnie najlepiej użeglowniona jest Odra. Jeszcze w latach 80. XX wieku Odrzańską Drogą Wodną przewożono 20 mln ton ładunków rocznie. Węgiel ze Śląska transportowano do portów w Szczecinie i Świnoujściu, zaś z tych portów przewożono rudę żelaza do hut w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Kryzys żeglugi nastąpił w latach 90., kiedy utracono finansowanie państwa, a szlaki wodne zostały zaniedbane. Ze względu na pogarszające się parametry żeglugowe, żegluga praktycznie zamarła. Prezes Woś podkreślił, że dziś musimy zaczynać niemal od początku, a pierwszym działaniem musi być poprawa parametrów żeglugowych.

- Wody Polskie zmodernizowały śluzy na Kanale Gliwickim. Aktualnie trwają remonty śluz na skanalizowanym odcinku Odry. Dokończyliśmy też Stopień Wodny Malczyce. Poniżej stopnia znajduje się najbardziej problematyczny odcinek Odrzańskiej Drogi Wodnej, gdzie w wyniku erozji dno rzeki obniżyło się o dwa metry. Planujemy ustabilizować dno rzeki przez budowę stopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie. Ponadto od Ścinawy do ujścia Nysy modernizujemy zabudowę regulacyjną. Po zakończeniu inwestycji będziemy mogli osiągnąć wymaganą głębokość tranzytową, a żegluga będzie mogła powrócić – zaznaczył Prezes Wód Polskich.

Prezes Woś dodał, że dla poprawy komfortu użytkowników Odrzańskiej Drogi Wodnej wdrażany jest System Informacji Rzecznej RIS na całym jej odcinku.

- Dla armatorów najważniejsza jest gwarancja utrzymania parametrów drogi wodnej. Im lepsze parametry, tym większe statki mogą pływać i zabrać większy ładunek. Żegluga śródlądowa powinna uczestniczyć w systemie transportowym państwa i współdziałać z innymi środkami transportu. Transport wodny śródlądowy to jedna z najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu – podkreślił Krzysztof Woś.

KONGRES MORSKI 20230627 0951

 Prezes Wód Polskich Krzysztof Woś mówił o wyzwaniach stojących przez żeglugą śródlądową w Polsce. Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

 

Międzynarodowy Kongres Morski to najważniejsze wydarzenie poświęcone szeroko rozumianej gospodarce morskiej w Polsce

Jubileuszowy edycja Kongresu jest okazją do refleksji i podsumowań całej dekady w branży ale jednocześnie otwarciem na kolejne dziesięciolecie. Wydarzenie jest miejscem eksperckiej dyskusji o nowych wyzwaniach i zagrożeniach dla portów, armatorów i operatorów promowych, stoczni produkcyjnych i remontowych.  Tematem debat jest rozwój infrastruktury międzynarodowych korytarzy transportowych, żeglugi śródlądowej oraz intermodalnych i multimodalnych szlaków komunikacyjno-transportowych. Uczestnicy mają możliwość zapoznania się z najnowszymi danymi w prezentacjach związanych z bezpieczeństwem energetycznym, logistyką, ubezpieczeniami, digitalizacją w branży morskiej. Zasadniczą częścią spotkania są rozmowy dotyczące edukacji morskiej, wspomnianych zagadnień finansowych, legislacyjnych, prawnych, związanych z ochroną środowiska.

KONGRES MORSKI 20230627 0225 KONGRES MORSKI 20230627 0245
PGW Wody Polskie były partnerem głównym 10 Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Ekspertem reprezentującym Wody Polskie podczas wydarzenia był Prezes Krzysztof Woś. Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.